"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Şahıs ile şahs-ı manevîyi karıştırmak

Ali FERŞADOĞLU
24 Şubat 2021, Çarşamba
Günümüz Müslümanının karıştırdığı hususlardan biri de “şahs-ı manevî” mefhumudur. Ya kendisini veya bir şahsı öne çıkarıyor! Dolayısıyla “ferdî/bireysel” takılıp onun müthiş ve muhteşem gücünden istifade edemiyor.

Şahs-ı manevî nedir? Şahs-ı manevînin lügat manası şöyledir: Bir şahıs olmayıp kendisine bir şahıs gibi muamele yapılan şirket, cemaat gibi ortaklıklar. 

“Müteaddit eşya bir cemaat şekline girse, bir şahs-ı mânevîsi olacaktır. Eğer o cemiyet, imtizâc edip ittihad şeklini alsa, onu temsil edecek bir şahs-ı mânevîsi, bir nevi ruh-u mânevîsi… olacaktır.” (Bediüzzaman, Sözler, s. 152)  Şimdi bu esaslı tanımı açmaya çalışalım: Birisinin, bedenî, fiziğî, maddî yapısı değil, manevî yapısına da şahs-ı manevî denir. Şahs-ı manevî, herhangi bir kişinin veya nesnenin veya unsurun veya cemaatin veya devletin mahiyetleri ve özelliklerinin toplamı, şeklinde de tarif edebiliriz.  

Aile bir şahs-ı manevidir. Okul, üniversite bir şahs-ı manevidir. Fabrika, şirket bir şahs-ı manevidir.  

Bu müesseselerin maddî manevî sahip oldukları varlıkların, değerlerin bütününe şahs-ı maneviye deniyor. Yani, hayata bakışları, yaşama biçimleri, inançları, örfleri, ilmî ve teknolojik birikimleri ve ürettikleri herşey şahs-ı maneviyi oluşturur. 

Devletin şahs-ı manevisi, nüfusu, devlet organları, anayasası, kanunları, sivil toplum yapılanması, eğitim sistemi (üniversiteleri, okulları) ilim ve teknoloji varlığı, ekonomik yapısı, üretimi, ticareti vs.nin toplamı şahs-ı maneviyi oluşturur.  

Kişi bir şahıstır. Cemaat bir şahs-ı manevidir. Yani, kişilerin bir araya gelmesiyle oluşturdukları cemaat, bir şahs-ı manevidir. Şirket-i maneviye ise, manevî kâr için ortak çalışma yapan fertlerin kazanç müessesesi anlamına gelmektedir. Bu kavramların yanında bir de iştiraki âmâl kavramı vardır bu ise, bir gaye için ortak çalışma anlamına gelmektedir. 

“Size kısa bir (kaç) söz söyleyeceğim; ezber edebilirsiniz: Cemaatin ruhu olan şahs-ı mânevî çok daha sağlam ve güçlüdür.” (Bediüzzaman, Emirdağ Lâhikası, s. 459) 

“Fert dahi de olsa, cemaatin şahs-ı manevisine karşı sivrisinek kadar kalır. (Bediüzzaman Sünûhat, s. 52)  

Okunma Sayısı: 1021
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Ali

    24.2.2021 12:41:51

    Şahsı manevi/ tüzel kişilik. Her şahsı manevinin bir şahsi; müdürü, başkanı temsilcisi vardır. Mehdi/ mehdiyet çok meşhur bir şahsı manevi zinciri amma her devirde temsilcileri var. Başsız gövde olmazsa; maddi temsili olmayan manevi temsilcilik/ şahsı manevi de olmaz!..

  • Oğuz Yiğiter

    24.2.2021 01:16:45

    Çok hayati bir kavramı, çok pratik, müşahhas, özlü ve kaynağından ifade eden, etkili bir makale. Tebrikler, dualar...

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı