"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Dünya çapındaki “mihenk”i uyguluyor muyuz?

Ali FERŞADOĞLU
05 Mart 2024, Salı
Samimi, dürüst, ferasetli bir mü’min aldatmaz, aldanmaz. Herkesi, bilhassa siyasetçileri mihenge vurur. O da şudur:

“Hiçbir müfsid ‘Ben müfsidim’ demez, daima sûret-i haktan görünür, yahut batılı hak görür. Evet, kimse demez ‘Ayranım ekşidir.’ Fakat, siz mihenge vurmadan almayınız.”1 Bu paragraftaki hem çarpıcı, hem veciz, hem de icâzlı, yani, çok anlamlı kavramlara kısaca bakalım:

Mihenk (taşı): Altın veya gümüş üzerine sürüldüğünde bıraktığı çizgilerden bu madenlerin saflık dereceleri anlaşılırdı. Mihenge vurmak, bir şey ve kişinin saflık, hâlisliğini ölçen bir testtir.

Müfsid: Fesatlık eden, bozan, fenalaştıran, nifak sokan, ara açan ve bozgunculuk yapan. Üstelik “suret-i haktan”, yani, haklı, doğru, isabetli olduğunu iddia eder; dürüst gibi görünür.

“Yahut batılı hak görür.”: Müfsid değilse de doğru, hak olmayan, geçerliği bulunmayan, gerçeğe uymayan, temelsiz, çürük, boş ve yanlışı doğru zanneder. Meselâ, “Dinlerin özü iyiliktir. Çalışmak da ibadettir” gibi. Bir kere hak dinlerin özü; imân, ibâdet, ahlâk ve adâletle imtihandir. “İyilik” ise bu özün sadece bir parçasıdır. “Çalışmak da ibadettir” sözüne gelince; tarla, bağ, bahçe, fabrikadaki çalışmaktan yetkililerin haberi ve izni gerekir. Habersiz, tasdiksiz yapılan çalışmalar ücrete tabi değildir. Çalışmak ne zaman ibadet olur? “Dînî farzlarını yerine getirmek sûretiyle dünyevî çalışmaların da bir ibâdet hükmüne”2 geçer. “Zikr-i kalbî ile ve tefekkür-ü aklî ile kazandığı teveccüh ve huzur ve kuvvetli niyetler vasıtasıyla âdetlerini ibadet hükmüne çevirmek”3 mümkün. “Bu nevi sünnetlere ‘âdâb’ tabir edilir. Fakat o âdâba ittibâ eden, âdâtını ibadete çevirir.”4 Âdet, kişi veya toplumun kural gibi yaptığı iş, örf, gelenek.

Mihenge dönersek: “Öyle ise, her söylenen sözün kalbe girmesine yol vermeyiniz. İşte, size söylediğim sözler hayalin elinde kalsın; mihenge vurunuz. Eğer altın çıktı ise kalbde saklayınız, bakır çıktı ise çok gıybeti üstüne ve bedduayı arkasına takınız, bana reddediniz, gönderiniz...

“Evet, hakkı tanıyan, hakkın hatırını hiçbir hatıra feda etmez. Zira, hakkın hatırı âlidir; hiçbir hatıra fedâ edilmemek gerektir.”5 Yani körü körüne inanmayın.

Bediüzzaman “Beni de mihenge vurun!” diyorsa, talebeleri, siyasetçiler niçin vurulmasın!?

Dipnotlar:

1-Münazarat, Enst./intr, s. 48.; 2-Tarihçe-i Hayat, s. 405.; 3-Mektubat, s. 440.; 4-Lem’alar, s. 58.; 5-Münazarat, s. 49.

Okunma Sayısı: 990
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • A.Yılmaz

    5.3.2024 09:05:17

    Siyasi liderleri mihenge vurmakta öyledir. Mesela iktidara taraf olan veya muhalif olan gruplar var değil mi? İkisi de nurlardan aldıkları derse binaen taraflarını seçiyorlar. Biz tek adamdan ziyade meşveret sistemine vurgu yaparak karşı duruyoruz. Destekleyenlerde dine ve dindarlara tanınan özgürlük alanından hareketle destek veriyorlar. İkisi de siyasileri üstadımızın duruşuna, nurların prensiplerine göre mihenge vurup hareket ediyorlar. Öyleyse evrensel bir mihenge vurmaktan bahsedebilir miyiz?

  • A.Yılmaz

    5.3.2024 09:01:34

    Mihenge vurmak evrensel olabilir. Ama neye göre mihenge vurulacağı özneldir. Üstadımız neye göre mihenge vurulur mesela? Ehli sünnetin görüşlerine göre mi kişilerin kendi edindikleri görüşlere göre mi felsefenin görüşlerine göre mi?

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı