Einstein’ın o teorisi doğrulandı

01 Ağustos 2018, Çarşamba 17:40
Einstein’ın genel görelilik teorisi kara delik yakınında doğrulandı.

Samanyolu’nun merkezinde süper kütleli bir kara deliğe çok yakın çekim sahasından geçen bir yıldızın hareketinde ünlü bilim adamı Albert Einstein’ın genel görelilik teorisinin etkileri gözlemlendi.

Science Daily’nin haberine göre, Avrupa Güney Yarım Küre Astronomik Araştırmalar Kurumuna (ESO) ait Çok Büyük Teleskop ile 26 yıldır sürdürülen gözlemlerin doruk noktası kabul edilen olay, Dünya’ya en yakın süper kütleli kara delik yakınında meydana geldi.

Güneş’in 4 milyon katı büyüklükteki süper kütleli kara deliğin, 26 bin ışık yılı uzaklıkta, yüksek hızda dönen bir grup yıldızla çevrili olduğu ve kütle çekim canavarı olarak adlandırıldığı belirtildi.

Saatte 25 milyon KİLOMETRE hız

Çok Büyük Teleskobun hassas GRAVITY, NACO ve SINFONI araçlarıyla yapılan kızılötesi gözlemleri sırasında bu yıldızlardan S2 ismi verilen birinin takip edildiği, yıldızın bu Mayıs ayında kara deliğe çok yakın geçiş yaptığında, 20 milyar kilometreden az mesafede saatte 25 milyon kilometre hızını aştığı görüldü. Max Planck Enstitüsünden Reinhard Genzel liderliğindeki uluslararası ekibin bu hassas ölçümlerinin, Einstein’ın genel görelilik teorisinde öngörüldüğü gibi kütle çekim etkisindeki deneylerde ışıktaki kızıla kayma etkisini açıkça ortaya koyduğu vurgulandı.

BAŞKA BİR GALAKSİDE İSPATLANMIŞTI

Einstein’ın izafiyet teorisinin daha önce de Güneş Sistemi dışında başka bir galakside ispat edildiği bildirilmişti. Portsmouth Üniversitesi Kozmoloji ve Yer Çekimi Enstitüsünden Thomas Collett’in liderliğindeki uzmanlar, yer çekiminin yakın bir galakside Albert Einstein’in izafiyet teorisinde öngörüldüğü gibi hareket ettiğini yer çekimsel kırılmayla gözlemlemişti.

***

Işık hızına yaklaştılar

İsviçre’deki Avrupa Nükleer Araştırma Merkezi CERN’deki bilim insanları ilk kez atomu yörüngesindeki elektronla birlikte ışık hızına yakın hareket ettirmeyi başardı. CERN’den yapılan yazılı açıklamada, 25 Temmuz’da yapılan deneyde Büyük Hadron Çarpıştırıcısının (BHÇ) düşük enerjili ışınla bir grup atomu çekirdeğinin etrafındaki tekil elektronla birlikte yaklaşık bir saat boyunca hareket ettirdiği, ardından aynı ışını tam güçle yükleyerek, 2 dakika boyunca elektronlar çekirdekten kopup ayrılmadan sürdürmeyi başardığı belirtildi. Bilim adamları ardından daha az sayıda atomla aynı deneyi tam güçle 2 saate kadar sürdürmeyi başardı. Deney sırasında atom ve elektronların BHÇ içinde ışık hızına yakın bir hızda döndüğü kaydedildi. “Atom parçalayıcı” olarak da anılan BHÇ, aslında daha önce de atomları bu hızlarda çevirmeyi başarmıştı. Ancak daha önce yapılan deneylerde atom yüksek hızlara ulaştığında etrafındaki elektronlar dağılarak çekirdekten ayrılıyordu.

***

Okumak İçin Tıklayınız:

Samanyolu'nun 'kayıp kardeşi'ne ilişkin yeni gelişme

Işık hızıyla 200 bin yıl

27 Temmuz Cuma akşamına dikkat!

80 öte gezegen keşfedildi

Kainat Kitabı'nın 'Samanyolu' sayfasında dikkat çeken keşif

'1,4 milyar yıl önce bir gün 18 saat sürüyordu'

Yaratılış kavramı nasıl anlaşılmalıdır? İki yaratılış kavramı: İbda ve inşâ

Risale-i Nur’u okuyan kâinat kitabını okuyabilir

Coğrafyacı gözüyle: Bol tefekkürlü geceler dilerim

Coğrafyacı gözüyle - 1

'Her biri, birer yörüngede akar, durur" Merkür'ün Güneş'in önünden geçişi...

Hâlık-ı Kâinat’ı hatırlatan sistem: Altın Oran

Tabiat Risalesi okumaları: Evrim mi ibda ve inşa mı?

Tabiat Risalesi okumaları: Evrim bize ne söyle(ye)mez?

Medresetüzzehra bir Esma okuludur