"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Altı yaşında nikâh mı?

Süleyman KÖSMENE
26 Mayıs 2025, Pazartesi
Feyzullah Bey: “Bir Hoca, evlilikte kız çocukları için yaş sınırı olmadığını 6 yaşında nikâhlanabileceğini söyleyince gençler şeriata dil uzattılar. Protestolara yol açtı. Konuya açıklık getirebilir misiniz? Böyle seçkin topluluğa hitap edecek birisinin iman konusunda verebileceği mesajları olması gerekmez miydi?”

Baştan Sona Facia!

Çabuk kirlenen bir kamuoyumuz ve kirli bir bilinçaltımız var. Bir meseleyi konuşa konuşa çözülmez hale getirmekte ve içinden çıkılmaz hale sokmakta üstümüze yok! 

Ve kamuoyu olarak, altı yaşındaki kız çocuğunun ruh dünyasını da, o güzel dinimizin orijinal imajını da yıkmaya hakkımız yok.

O olayda bir kışkırtma var mıydı, hocanın Boğaziçi Üniversitesinde konuşması, gündemde tutması mı gerekiyordu, başka bir gündemi yok muydu, bir oyuna mı geldi, iş nasıl cereyan etti; bilmiyoruz! Devasa imânî meseleler varken ve gençlere iman açışından yığınla dersler verebilecek durumda iken, şu gelinen noktaya bakın! 

Söyleyeceğimiz tek şey: O olayların baştan sona facia oluşudur!

Evlilik Çağı

Önce şunu tespit ve teslim edelim: İslâm hukukunda evlilik yaşı, elbette ergenlik yaşı da denilen akil ve baliğ yaşıdır. Sadece ergen olmak yetmez! Ergen (yani baliğ) olmakla beraber, gencin akil de olması gerekir. Yani aklî melekeleri yerinde ve sağlıklı olması da gerekir. Kendi kararını verebilecek reşit yaşta olması gerekir. 

Çocuk hakkında karar vermeye anne ve babasının hakkı vardır. Tamam!      

Fakat, eğer akil ve baliğ olmadan, çocuk hakkında anne ve baba tarafından bir karar verilmişse, bu kararın gizli tutulması, bu kararın çocuk üzerinde psikoloijk baskı oluşturmasına izin verilmemesi ve çocuk akil ve baliğ olduğunda kendi kararını hür bir biçimde ve etki altında kalmadan kendisinin vermesine yardımcı olunması doğru olandır.   

Aksi takdirde, eğer çocuk kendi kararını kendisi vermemişse, anne ve baba tarafından kendisi hakkında verilen kararı da kabul etmemişse ve istemediği bir evliliğe zorlanmışsa, çocuk lehine kul hakkı doğar ve çocuğun hukukunu dünyada anne ve babası korumadığında, mahşerde Allah bunun hesabını sorar.         

Kız Evlendirilirken Fikri Sorulur

Hazret-i Âişe Vâlidemiz (ra) der ki: Bir genç kız gelerek, “Babam beni kardeşinin oğluyla evlendirdi. Halbuki ben istemiyorum”dedi. 

Hazret-i Âişe (ra) genç kıza: 

“Peygamber (asm) gelinceye kadar bekle” dedi. 

Resûlullah Efendimiz (asm) gelince, kızın babasına haber göndererek çağırttı ve kızının fikrini alıp almadığını sordu. Kız bu defa:

“Yâ Resûlallah! Ben babamın yaptığı işe karşı değilim. Fakat, evlenme işinde kadınların da söz hakkı var mı? Onu öğrenmek istedim” dedi. 

Resûlullah (asm) şöyle buyurdu: “Kız evlendirilirken fikri sorulur. Eğer sükût ederse, izin vermiş sayılır. Eğer istemezse, evlendirmek câiz değildir.”1

Anlaşılıyor ki, son karar hakkı kızın kendisinindir. Bu karara saygı duymalı, kızın üzerinde ailevî baskı oluşturmaktan kaçınmalıdır. Aksi takdirde iş mahşere kalacaktır.  

Eğer bir kız akil baliğ olmadan anne ve babası tarafından evlendirilirse, bu kız akil baliğ olduktan sonra bu nikâhı fesh etme ve kocasını boşama hakkına sahip olur. 

Hâkimler de kızın beyanıyla kızı kocadan boşar. İslam Hukukunda durum budur.

Bu bir hukuki meseledir. Ağızlardaki mesele olmamalıydı.

Dipnot:

 1. Nesâî, Nikâh, 36; İbn-i Mâce, Nikâh, 12

Okunma Sayısı: 1774
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Mustafa Said Kara

    26.5.2025 22:13:12

    Her olayda hocaları suçlamayalım. Biraz da sahip çıkalım. Bu kadar eziklik psikolojisine gerek yok. İslamı yanlış anlamasınlar diye diye konuşamaz hale geldik haberimiz yok. Din düşmanları nasıl anlıyorlarsa anlasınlar ya. Yeter bu kadar pısırıklık hiç hoş görünmüyor.

  • Derkan

    26.5.2025 22:12:57

    Cahiliye devrinde buluğa ermemiş kızlar doğmamış cansız ruhsuz kabul edilirdi buradan kalma kız yaşı hesaplama buluğa girmiş olan 1 yaşında demekti ve 6 yaşında olan da yaklaşık 18 yaşında idi .

  • Arda Yıldız

    26.5.2025 19:28:18

    Doğukan bey hocanın yıllar öncesine ait kırpılmış bir videosundan yola çıkarak linç ediliyor. Hocanın anlattığı yanlış bir şey yok. Zaten açıklamasını yıllardır yapıyor. Boğaziçindeki konuşmasının bu konuyla uzaktan yakından alakası yok, ne açıklaması yapmasını bekliyorsunuz? Bu durum sosyal medyada konuşma yapan herkesin başına gelebilir. Din düşmanlarının itibar suikastına alet olmamak gerek. Müjdat bey çok haklı.

  • Müjdat Bayar

    26.5.2025 16:23:26

    Nureddin Yıldız Hoca'nın mezkûr videosunu seyrettim. Hoca'nın sözleri kırpılmış ve ona iftira atılmış. Bunu yayanlar itibar suikastı yapıyorlar. Bir hakkı teslim etmek için bu yorumu yazdım.

  • Doğukan Pamir

    26.5.2025 16:22:04

    O söyledi veya söylemedi.Söylemediyse sosyal medya vasıtasıyla dinimizin evlilikle ilgili hükmünü ve uygulamasını delilleriyle yayınlar ve "ben boğaz içindeki konuşmamdan böylesi bir şeyi(6 yaşında evlendirilir meselesini) dile getirmedim, din hasımları iftira atıyorlar bahane arıyorlar" demesi lazımdı.Dine husumeti olanlar iddia etseler bile hiç olmazsa ehli iman bu konuda konuşmacının cevabını öğrenmiş olurdu.Konu oldukça hassas bir konu.Ehli küfür en ufak bir bir emareyi bile kendi açısıdan delil diye ileri sürebilir. Malum 6 yaşında böylesi bir işe teşebbüs edip çocuğunu evlendirenler (kızlarının şikayeti üzerine) mahkemede yargılandılar ve ceza aldılar.

  • Arif

    26.5.2025 15:53:52

    Dini konularda böylesine tartışmaya mahal verecek sözler sarfetmekten bazı din adamları neden kaçınmıyorlar... İslama hizmet ediyoruz derken İslama zarar veriyorlar.. Bunda bazı hocaların siyaseten öne çıkarılmasına tepkiyi de hesaba katmak gerekir... Yoksa mezkur hocaya tepki gösteren gençlerin bu tepkisini din düşmanığıyla izah yanlışına düşeriz..

  • S. Pelin Kurukahveci

    26.5.2025 08:42:34

    Bazıları da sorunu aşmak için bu soruya cevap vermeyerek görmezden gelmeye çalışmıştır. Süleyman Kösmene hocamızın da bu soruya değinmeden yazısını yazdığını görüyoruz. Gerçekten zor bir konu. Çünkü sahih kaynaklarda güvenilir rivayetler vardır. Bu rivayetleri bir arada değerlendirip tutarlı bir cevap üretmek gerekmektedir.

  • S. Pelin Kurukahveci

    26.5.2025 08:39:19

    Hz. AİŞE annemizin 6 yaşında evlendirildiği meselesi özellikle müsteşrikler tarafından, islam dinine saldırmak amacıyla son iki asırda sorun edilmiştir. İslam alimleri de çeşitli söylemlerle bu soruna cevap üretmeye çalışmıştır. Bu soru önünde sonunda müslümanların karşısına çıkmaktadır. Üzerinde kitaplar ve makaleler yazılan bir sorundur. Bazıları bu sorunu aşabilmek için hadisleri inkar etmişlerdir.

  • S. Pelin Kurukahveci

    26.5.2025 08:35:41

    Bir daha söylüyorum: Nureddin Hoca boğaziçinde konuşma yaparken bu sözü söylemedi. Yıllar önce sosyal medya da dolaşan kırpılmış bir video bahanesiyle azgın gençler rarafından salon basıldı ve hoca taciz edildi. Üstadımız Bediüzzamman Hazretlerine saygıda kusur etmeyen ehli sünnet bir hocaya karşı en azından doğru bilgiye dayanmayan eleştirilerden kaçınılması gerekiyor.

  • S. Pelin Kurukahveci

    26.5.2025 08:30:55

    Bu soru Nureddin Yıldız hoca için sorulduysa, meseleye çok uzak birisi tarafından sorulduğu çok açık. Hoca o topluluğa karşı böyle bir şey söylemedi. Kız çocuklarının 6 yaşında nikahlanabileceğini de söylemiyor. Kırpılmış bir kesite dayanarak linç ediliyor. Bu lince alet olmamak gerekir.

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı