"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Şeytan Cennete nasıl girdi?

Süleyman KÖSMENE
10 Ocak 2022, Pazartesi
İstanbul’dan okuyucumuz: Bir arkadaşın kızı “Hz. Âdem’e secde etmeyen şeytan kovulduktan sonra Cennete nasıl girebildi ve Âdem ve Havva’yı nasıl kandırdı?” sorusuna cevap arıyor. Nasıl cevap verilebilir?”

Şeytandır; Girer! 

Şeytan camiye giriyor. Kâbe’ye giriyor. İnsanın kalbine giriyor. Cennet’e neden girmesin ki? Cennet Kâbe’den veya camiden veya namaz kılan cemaatten veya insandan daha mı kutsal? Elini kolunu sallaya sallaya girdi. 

Şeytanın Cennete girme yasağını nereden çıkarıyoruz?

Şeytan olduğu için onu Cennete yakıştıramıyoruz. Doğrudur bu, yakışmaz! Ama o gün, insanlığın yaratılışının başlangıcında, şeytan için böyle bir yasak söz konusu değildi. 

Şeytan Cennete girmişse bile şeytanlık yapmak için girmiştir. Onun gözü şeytanlıktan, kinden, nefretten, Hazret-i Âdem’i iğfal etmekten başka bir şey görmüyordu. Zaten Cennetin güzelliklerinin farkında bile olmadı.  

Düşman Peşinizde! 

Cenab-ı Allah kendisine, neden secde etmediğini sorduğunda, kendisinin ateşten yaratıldığı için Hazret-i Âdem’den üstün olduğunu ileri sürdü. Rahmetten kovulunca Allah’tan tek şey istedi: Kıyamet gününe kadar yaşamak! 1

Cenab-ı Allah da onun yaşamasına izin verdi. 2 Şeytan teşekkür edeceğine, insanlara sağlarından, sollarından, önlerinden, arkalarından yaklaşacağını ve insanları azdıracağını söyledi. 3  

Cenab-ı Allah ise, içten bağlı kulları üzerinde saltanat kuramayacağını, azdırdığı kimseler ile kendisinin hesabını da mahşerde göreceğini bildirdi. 4 

Şeytanın Cennete veya Cehenneme girmesi zaten yasaklanmadı. Mademki iğfal edecekti; buyursun bakalım; zat-ı âlileri ne yapacaktı? Buna imkân verilmeliydi! Sonra şunu demesindi: “Ben iğfal edecektim, ama sen onları Cennetine aldın, onları korudun! Ben oraya giremedim!”

Hazret-i Âdem Cennet’teydi. Cenab-ı Allah Hazret-i Âdem’i şöyle uyardı: “Ey Âdem! Bil ki, bu şeytan senin de eşinin de düşmanıdır. Sakın sizi Cennetten çıkarmasın! Sonra üzülürsünüz!” 5

Şeytan eğer Cennete giremeyecek olsaydı Cenab-ı Allah Hazret-i Âdem’i uyarmazdı. Meselâ, “Üzmeyin canınızı! O zaten Cennet’e giremez! Ağzına mı düşmüş!” buyururdu. Ama Cenab-ı Allah böyle buyurmamış; Hazret-i Âdem’i, “Aman dikkat edin! Düşman peşinizde!” dercesine ikaz etmiştir.

Şeytanın Vesvesesi

Öte yandan madem ki şeytanın kin ve nefret duyduğu ve saptırmak için yemin ettiği kimseler Cennet’teydi. Şeytan Cennete bilâkis girmeliydi. Bu hem kendi imtihanı, hem Hazret-i Âdem’in imtihanı için gerekliydi. 

Şeytanın Cennete yılanın ağzında gizlice girdiği veya girmeyip duvarlarından seslendiği gibi rivayetler sıhhat yönüyle sıkıntılıdır. Böyle rivayet aramaya gerek yoktur. Girmesi yasak olsaydı zaten giremezdi. 

Şeytan için Cennet’e girmek aslında bir gurur meselesiydi. Azdıracağı insan Cennet’teydi çünkü. Girdi ve Hazret-i Âdem’e vesvese verdi. Dedi ki: “Ey Âdem! Sana sonsuzluk ağacının ve son bulmayacak bir saltanatın yolunu göstereyim mi?” 6

Gerisi malûm: Yasak ağaçtan yemelerini öğütledi. Onlar da yediler. Ve günahkâr oldular. Fakat Hazret-i Âdem yeryüzüne indirildikten sonra artık şeytanın Cennete gitmesine de gerek kalmadı. İşi ayağına gelmişti çünkü. Artık her halde Cennet sadece hayallerini süslüyordur!  

Hazret-i Âdem’in (as) Cennette yasak meyveyi yemesi ve dünyaya indirilişi aslında onun kemalatı için önemli bir gelişme olmuştur. Öyle bir vazife ile vazifelendirilmiştir ki, insanlığın bütün terakkisi, yükselişi, istidatlarının inkişafı, yeteneklerinin gelişmesi, Allah’ın bütün isimlerine geniş bir ayine olması bu vazife ile mümkün olmuştur. 

Bediüzzaman diyor ki: “Eğer Hazret-i Âdem Cennette kalsaydı, melek gibi makamı sabit kalırdı; istidâdât-ı beşeriye inkişaf etmezdi. Hâlbuki yeknesak makam sahibi olan melâikeler çoktur; o tarz ubudiyet için insana ihtiyaç yok.” 7

Bu bizim için de böyledir. Şeytanın iğfal ve idlal edişleri, Allah katında derecemizin yükselmesini sağlayan bir fırsattır. Allah’ın yardımına sığınarak, bu fırsatı kaçırmayalım.

Dipnotlar:     

1- A’râf Sûresi: 14; Hicr Sûresi: 36. 2- Hicr Sûresi: 38. 3- Sâd Sûresi: 82-83; A’râf Sûresi: 16, 17; Hicr Sûresi: 39, 40. 4- Hicr Sûresi: 41, 42, 43. 5- Taha Sûresi: 117. 6- Taha Sûresi: 120. 7- Mektubat, s. 70.

Okunma Sayısı: 1949
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • S.topuz

    12.1.2022 09:27:01

    Acizane olarak ifade ederim ki:İblisin Adem ile Havva validemizi kandirabilmesi için Cennete girmesi şart deyil ki,itiraz konusu olsun. Kur'an-ı Kerimde bazı ayetlerde,Cennet ehli ile Cehennem ehli,sesli ve görüntülü konuşturuluyor!Demek ki Cennetle Cehennem birbirlerine hiçde uzak deyil. Bizler dahi, bu sebepler diyarında dünyanın hangi Hapishanesi olursa olsun, bilim,teknik ve internetin imkanlarıyla,kanunların müsaadesi miktarınca haberleşebilirken şeytan bunu niye yapamasın ki.Adı üzerinde "ŞEYTAN" aleyhillane. Allah razı olsun muhterem Hocam. Tebrikler...

  • Ali

    10.1.2022 14:17:32

    Allah, bu dünya imtihanını murat etti ve bu imtihan adil bir açılışla başlamalıydı ve öyle başladı. 1- Azazil/ şeytan cin ve meleklerin başı olarak atanmıştı, akıl ve cüzi iradesi vardı. Çünkü o bir cindi. Bu atamayı hakketmesi için yapılan; secde etme sınavını aklı ve iradesiyle reddetti."Vebaestekber"; büyüklendi ve ayak diredi. 2- Adem as ve Havva da Allah' ın muradı gereği Cennet'e atandı. Onların da bunu hakketmesi için onlar da sınandı. Onlar da akıllı ve iradeli insanlardı. Onlar da kaybetti sukut edip/ makam kaybedip, " normal dışarıya" çıkartıldılar. Bu dünya idi. Sonuçta her iki sınav da adil ve hakediş deneyiyle başlatıldı devam ediyor. Bunlar bir kurgu ve tiyatro değildi. Çünkü yeterli akıl ve tercih yönünde irade verilmşti.Şu ana kadar da iki kesim, bu akıl ve iradeyi istediği yönde aslanlar gibi kullanıyor. Kimse bildiğinden şaşmıyor, istediği yönde kararlı şekilde yol alıyor...

  • S.topuz

    10.1.2022 12:35:51

    Yeni ASYA'nın Makale ve edebi yazılarının içerikleri ve kullanılan yüksek ve çok kıymetli ifade ve cümleler çok dikkat ve titizlikle okunup,hatta birkaç defa okumadan yanlış yorum ve itirazlar veya değerlendirmeler olabiliyor. Bunu ben dahi kendim bittecrube yaşıyorum. Yazarlarımızdan kullanmış oldukları edebi kalite ve yapıcı üsluplarından dolayı tebrik ediyor,muvaffakiyet ve muzafferiyyetler temenni ediyorum.

  • Abdullah

    10.1.2022 10:34:32

    Yirminci Söz,ikinci makamında,iki adem'den bahsediliyor.1-Peygamber Adem,2- Peygamber olmayaan Adem den.Bütün esmalerin talim edildiği;pey gsmber ademdir.Diğer Adem'e,peygam ber adem örnek gösteriliyor. Hz.adem Aleyhissrlamı bütün enbiyanın pederi, diğer adem için sizin pederiniz diyor. Hem aynı yerde,sizin pederiniz bir kere şeytana aldandı, CENNET gibi bir MAKAMDAN ruyi zemine muvakkaten sukut etti deniliyor.Cenenetten ihraç etti demiyor.Bu parçanın dikkatli göz den geçirmekte fayda var.

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı