"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Gıybet siyasette de alçakların silahıdır!

Ahmet BATTAL
11 Haziran 2025, Çarşamba
Bediüzzaman’ın tüm insanlığa kardeşlik ve barış dersi olarak telif ettiği ve mümkün olsa tüm dünya dillerine çevrilip neşredilmesi gereken Uhuvvet Risalesinin sonundaki Gıybet Bahsi ile ilgili olarak Mektûbât’ının fihristinde şu cümle var:

“… gıybet alçakların silâhı olduğu cihetle, izzet-i nefis sâhibi bu pis silâha tenezzül edip istimâl etme[z] …”

Metinde ise bu mevzu şu cümlelerle verilmiş: 

“Gıybet, ehl-i adâvet ve haset ve inadın en çok istimal ettikleri alçak bir silâhtır. İzzet-i nefis sahibi, bu pis silâha tenezzül edip istimal etmez. Nasıl meşhur bir zât demiş: […] Yani, ‘Düşmanıma gıybetle ceza vermekten nefsimi yüksek tutuyorum ve tenezzül etmiyorum. Çünkü gıybet, zayıf ve zelil ve aşağıların silâhıdır’.”

Önce Hazrete soralım, gıybet nedir ki? 

“Gıybet odur ki, gıybet edilen adam hazır olsaydı ve işitseydi, kerahet edip darılacaktı. Eğer doğru dese, zaten gıybettir. Eğer yalan dese, hem gıybet, hem iftiradır; iki katlı çirkin bir günahtır.”

Bu cümledeki tarifi ve hemen devamındaki gıybetin caiz görüldüğü dört istisnai hali bugünkü siyasî ve sosyal hayata tatbik edebilmek önemli. 

S- Bir insanın işlemediği bir suçu ona yüklemek; meselâ kopya çekmiş olanın masum arkadaşı için “O da kopya çekmiştir” demek, ya da rüşvet almış olanın siyaset arkadaşı için “O da rüşvet almıştır” demek gıybet midir? 

C- Duyarsa üzüleceği açık olduğuna göre elbette hem gıybet ve hem de iftiradır. 

S- Siyasetçinin fikirlerini tenkid etmek gıybet midir? 

C- Hayır değildir zira her fikir eleştirilmek içindir. Kendi fikrinin eleştirilmesini kerih görüp darılacak adam kalbini yoklasa görecektir ki o hakikatte kalp değil bir enaniyet heykelidir. 

Ama “Ben fikri eleştiriyorum” derken kalp kıran da seçtiği kelimelerde ve beden dilinde haddi aşıp aşmadığı hususunda kendi nefsini yoklamalı. 

S- Siyasetçinin neyinden bahsetmek gıybettir?

C- Çok halinden:

1. Siyasetçinin gizlemeye çalıştığı şahsî kusur ve günahlarından yıkıcı ve yıpratıcı biçimde bahsetmek, kendisinden bahsolunanın darılıp kerih göreceği bir konuşmadır ve gıybettir.

2. Siyasetçinin aile içi hallerinden yıkıcı ve yıpratıcı biçimde bahsetmek de yine kendisinden bahsolunanların darılıp kerih göreceği bir konuşmadır ve gıybettir.

3. Siyasetçinin işlediği iddia edilen, ama kendisinin inkâr ettiği suçlardan yıkıcı ve yıpratıcı biçimde bahsetmek de yine kendisinden bahsolunanın darılıp kerih göreceği bir konuşmadır ve alçakça bir gıybettir.

4. En tehlikelisi, siyasetçinin kendi şahsî tercihi durumunda olmayan sıfatlarını şahsî kusur ve günahıymış gibi görüp gösterecek şekilde yıkıcı ve yıpratıcı biçimde bahsetmektir. Zira bu dahi kendisinden bahsolunanın darılıp kerih göreceği bir konuşmadır ve ağır bir gıybettir.

Meselâ bir siyasetçinin “kendisi söylemese de aslında Alevî” olduğunu söylemek tam bir tezvirattır. Alevîlik elbette bir kusur, vs. değildir, ama yine de bu bir tezvirattır zira bu türden sıfâtın kendisinde varlığını kendisi açıkça bildirmiş olmayan biri hakkında bunları söylemekteki gaye bellidir.   

Ya da meselâ bir siyasetçinin “kendisi söylemese de aslında Ermeni ya da Rum” olduğunu söylemek tam bir alçaklıktır. 

Alçaklıktır zira empati yapmayı başaramamaktır. 

Alçaklıktır zira hiç kimse ana babasını kendisi seçmez. Ermeni ya da Rum olmak ne suçtur ve ne de kusurdur. Öyle olsaydı “Ermenistan’da Türk olmak ya da Yunanistan’da Müslüman olmak da suçtur” demek gerekirdi!

Alçaklıktır zira bir toplumda yaşayan bazı insanların kendi ırkî veya kültürel kökenlerini rahatlıkla söyleyememeleri diğer insanların kendi insaniyetlerini sorgulamalarını gerektirir. 

Hele bu alçaklıklara bir de “Bediüzzaman da dönmelerden bahsediyor” gibi sahte kılıflar giydirmek daha büyük bir alçaklıktır ve Bediüzzaman gibi bir muhlisi kendi ağır suçuna alet etmeye kalkmaktır. 

“Bediüzzaman’ı seviyorum” diyene düşen, o samimî muhlisin yolundan giderek samimiyet toplumuna yol açmaktır. 

Okunma Sayısı: 1164
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Erdal Burdak

    11.6.2025 22:41:39

    Bu konuya başlıktan değinmeniz güzel olmuş.

  • Hüseyin İlhan

    11.6.2025 13:09:26

    Allah razı olsun Ahmed hocam.İlmi siyaset ile dili siyaseti farklı olanların dinin izzeti ve müslümanın sıdk ve samimiyetine halel getirdiği bir vakıadır. Mesela hem gıybet hem iftira olan şu söz nasılda suçluyu,necis siyaset ehlini ele veriyor. 2023 C.Başkanlığı seçimi esnasında rekabet ettiği bir parti lideri ile ilgili'Kandille,PKK ile beraber ,denilerek hazırlanan iftira ve çamur atma kasedinin gerçekleri değilde çirkin ve necis siyaset için hazırlandığı belge ve delillendirilince'Gençlerimizin kıvrak zekasının ürünü,diyerek bu necaseti savunan,necis siyasetinde kullanılması için rezaleti yapanalrı savunduğu sözler 'kirli,necis ve siyonistlerin istimal ettiği metod,sahibini de ele vermiştir. Ne hazindir ki,din kardeşleirmizi katledenelre,vatana,millete hıyanet eden hain,cani,katil ve kalleş terömristlere TBMM'de söz hakkı vermek ten bahsedenelr,binlerce masumu mağdur,milyonların katlinde ortak olmalarına sözde hak savunucusu geçinen Cibaliler ha bire tezviratları savunuyor.

  • Raşit örenel

    11.6.2025 12:38:58

    Mesela adam diyor, "filanca dönme, falanca Ermeni", yani yaptığı yanlışı "Ermeni ve dönme olduğu için yapıyor". "Peki aynı yanlışı müslüman bir Türk yapsa, yapılan yanlışın mahiyeti değişir mi?" diyorum. "Hayır, yanlış yanlıştır" diyor. İşte o vakit meseleye prensipler zemininde bakmak lazım, yanlışı da doğruyu da, müslüman da Yahudi de Türk te Japon da dindar da dinsiz de CHP'li de AKP'li de yapsa, yanlışsa yanlış, doğruysa doğrudur. Meseleleri çıkmaz sokaklara çekip, gereksiz, manasız tartışmalar çıkarmak sadece "ipteki cambaza" baktırıyor, hem enerjimizi hem zamanımızı hem de sükûnet ve muhabbetimizi kaybediyoruz.

  • Raşit örenel

    11.6.2025 12:28:33

    Bu "dönmelik" meselesi çok ilginçtir. Evet böyle insanlar olabilir, vardır da ve meslekleri ekseriyle tahribat ta olabilir. Üstad da Türkçülük taslayıp "kendisine zulmedenlerin ekseriyetle gerçek Türk olmadığından" bahsediyor. Fakat rakamlarla "toplumun şu kadar yüzdesi dönmedir" deyip, dönme avına çıkmak, bütün tahlil ve tespitlerini buna bina etmek, zihni bu deli gömleğine hapsedip, her hadisede "dönmelerin parmağını" aramak çok tehlikeli. Zira mevhum, görünmez bir düşman karşısında olunduğu zannıyla en bariz ahlaki-hukuki prensipler bile önemini kaybedebiliyor. İşin ilginci bu yaklaşımla, Türk olmayıp Türkçülük taslayanların devletçi, Türkçü(?), güvenlikçi tezleri geniş kitlelere maledilebiliyor. Daha da ilginci İslamcı bazı münevverlerin bu işte şampiyonluğa kalkışması ve daha daha ilginci ise bazı Nur Talebelerinin, mezkur İslamcı münevverlerin dönmelikle ilgili yazılarını marifetmiş gibi paylaşıp durmaları.

  • Mustafa Said Kara

    11.6.2025 10:06:11

    Alevilik-şiilik suç değil. Olamaz. Ancak bugün alevi-şii inancına mebnsup insanlara göre sünnilik büyük bir cürümdür. Hz. Ebu Bekir ve Ömer'de dahil sahabinin büyük bölümüne sövüyorlar, hatta tekfir ediyorlar. İlk üç halifeyi kabul edenleri küfürle itham ediyorlar. Şimdi siz söyleyin sünnilik suç mu değil mi?

  • Mustafa Said Kara

    11.6.2025 10:03:56

    Ermeni ya da Rum olmak suç diyen olacağını sanmıyorum. Ancak Müslümanlar işlerini Ermeni ve Rumların eline bırakmak istemez. Alevi olmakta suç değildir. Ancak bir yöneticiyi seçmek gerektiğinde alevi olup olmamasını göz önüne alacaklar olabilir ve bu gayet normaldir. Alevi olduğunu oy kaybetmek için gizleyen kişinin samimiyeti konusunda şüphe duyarım. Madem alevilik sorun değilse o zaman gizlemeye de gerek yoktur.

  • S. Pelin Kurukahveci

    11.6.2025 09:27:42

    Hocam yazınızda demokrat bir tutumdan ziyade liberal bir felsefeyi açıklamışsınız. Bu kadar liberal olmak doğru mu sizce?

  • Orhan Ali YILMAZ

    11.6.2025 09:04:41

    Keşke iktibas olunan kısımda, metnin devamındaki "Gıybet, bir kaç maddede caiz olabilir.." kısmı da bulunsaydı... Sanki biraz لا تقربوا الصلة örneğinde olduğu gibi olmuş...

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı