"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Abdülhamid’in zayıf istibdâdını tartışmak neye yarar?

Dr. Cenap Özkara
24 Haziran 2020, Çarşamba
1925’ten sonra uygulanan istibdât-ı mutlaka göre Abdülhamid’in ki elbette zayıftır.

Abdülhamid’in istibdâdını sürdürmek için insanları öldürmeyi tercih ettiğini söylemek yanlış olur, hatta Selânik’ten gelen Hareket Ordusu’na İstanbul’daki ordunun müdâhalesi mümkün olduğu halde Abdülhamid’in bu yolu tercih etmediği rivâyet edilmektedir. Ayrıca müstebitlerin, yönetimlerini kurdukları andan itibaren hürriyetçi parlamenter sisteme geçişi fazla tercih etmedikleri görülmekte ve yine bu değişimi kansız olarak realize ettiklerine de sık rastlanılmamaktadır.

Abdülhamid ise 1876 ve 1908 yıllarında hürriyetçi parlamenter sisteme geçişi kan dökülmeden sağlamıştır.

Üstad Hazretleri, bu sebeplerden “zayıf istibdât, şefkatli padişah” tabirlerini kullanmış olabilir, ama şimdi bazı siyasetçiler ve tarafgîrleri her şeyi siyasetlerinde kullandıkları gibi, Abdülhamid’i de kullanmaya çalışmaktadırlar. Önce onun sistemini yücelterek ve kusursuzlaştırarak günümüzde tek adam sistemini yerleştirmeyi amaç edinenleri halkımız nazarında makbûl ve makûl göstermeye çalışmaktadırlar. Gelecek nesillere ve bizlere içtimaî ve siyasî konularda ışık tutması amacıyla Abdülhamid’in İstibdât Dönemi’nin uygulamaları ile alâkalı Üstad’ın dile getirdiği sayfalarca fikirlerini daha fazla dikkatlere sunmak gerekirken, sadece birkaç kelime olarak onun da 1925 yılından sonra söylediği “şefkâtli padişah ve zayıf istibdât” ifadelerini sürekli nazarlara vermeyi mantıklı bulmak zor görünmektedir. 

Sultan Abdülhamid’in şahsı ile ilgili tartışmalara ağırlık vermek aslında Bediüzzaman’ın, gelecekteki insanların çarşısında revaç bulan tavrın, şahıslar değil, akıl ve fikirler olacağı düşüncesi ile bağdaşmamaktadır. 

“Ebnâ-yı mâzinin bir derece sâfî olan ahlâk ve halis hissiyâtı galebe çalarak gayr-ı münevver olan efkârını istihdam ederek şahsiyât ve ihtilâfat meydanı aldı.” 

8. Mukaddeme

Siyasette şahsiyetçiliği esas alanlar kesinlikle böyle bir tartışmayı yapmaya devam ederler.

Sultan Abdülhamid’in 33 yıllık iktidarı döneminde elbette ki bazı kalkınma hamleleri yapılmaya çalışılmış ve 33 yıl zarfında bir şeyler yapılmış olması da beklenmedik bir şey olmamakla birlikte, tek yetkilinin kendisi olduğu 31 yıllık iktidarı döneminde yapılan müsbet icraatın uzun iktidarı ile orantılı olup olmadığı da ayrıca bir tartışma konusudur. Mehmet Pekel’in bu konularda bizleri bilgilendirici mahiyetteki seminerlerinden dolayı kendilerine teşekkür ediyorum.

Yahya Kemal Beyatlı’ya sormuşlar: 

Ankara’nın neresini beğeniyorsun? 

O da cevap vermiş: 

İstanbul’a dönüş yolunu. 

Ben de Abdülhamid’in icraatının müsbet olanlarının içerisinde en fazla anayasal ve çok partili hürriyetçi parlamenter sisteme dönüşünü beğeniyorum.

Okunma Sayısı: 4078
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Abdurrahman

    24.6.2020 14:48:13

    Güzel ve aydınlatıcı bir yazı teşekkürler...Kim ne yaparsa yapsın tek adam sistemi bu devirde revaç bulmaz...

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı